Waar staat Het Palet voor?

Missie

Op OBS Het Palet is ieder kind en elke medewerker van harte welkom. We staan open voor elkaar en zijn nieuwsgierig naar elkaar. We verdiepen ons in de ander. Op OBS Het Palet komen verschillende verhalen samen.

 

Visie

Op OBS Het Palet zijn we voortdurend in ontwikkeling; zowel de medewerkers als de leerlingen. Binnen onze ontwikkelingen maken we doordachte keuzes waardoor onze leerlingen zich in een veranderende wereld optimaal kunnen ontwikkelen tot wereldburgers.

We bieden duurzaam, effectief onderwijs waarbij we gebruik maken van Expliciete Directe Instructie waardoor we bij onze leerlingen, vanuit een sterke basis, de onderwijsbehoeften van elke leerling goed in beeld hebben. Dit geeft de ruimte om doelgericht te kunnen differentiëren en ondersteuning te bieden waar dit nodig is vanuit het belang van de leerling. In ons onderwijs draait het om gelijke kansen vanuit hoge verwachtingen voor alle leerlingen, waarbij we rekening houden met verschillen.

In de middagen werken we thematisch vanuit een vak geïntegreerd aanbod. Hierin staan de brede ontwikkeling en het leggen van rijke verbindingen, die bij de belevingswereld van het kind aansluiten, centraal. We zorgen voor een onderdompeling in taal door gebruik te maken van Rijke taal/ Rijke teksten. Dat zorgt voor verbreding en verdieping van de wereld van het kind en het vergroot de taalvaardigheden. De inzet van spelend, bewegend en onderzoekend leren binnen het thematisch werken stimuleert onze kinderen tot kritisch nadenken en wakkert de nieuwsgierigheid aan, waardoor de kinderen hun (onderzoeks)vaardigheden ontwikkelen en open staan voor wereldse kennis en diversiteit.

Op Het Palet leer je met én van elkaar!

Ons onderwijskundig concept

Op OBS Het Palet werken we in de basis volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat de leerlingen naar leeftijd in jaargroepen zitten en dat zij dezelfde leerstof aangeboden krijgen. Omdat ieder kind uniek is, houden wij tijdens het aanbieden en verwerken van lesstof rekening met (niveau)verschillen tussen leerlingen.

De ontwikkeling van zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel speelt een belangrijke rol in ons onderwijs. Daarom is er in onze organisatie dagelijks veel ruimte voor zelfstandig werken. Het kenmerkende hiervan is dat de leerlingen kunnen werken zonder voortdurende hulp van de leerkracht. Door gebruik te maken van een takenbord (onderbouw) en weektaken (midden- en bovenbouw) leren de leerlingen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen werk. Ze leren plannen en keuzes maken. Zo worden zij eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Bij het onderwijs op onze school is ook het samenwerken van de leerlingen belangrijk. Leren samenwerken is op onze school ook een heel belangrijke schakel in het leren. Binnen thema’s en projecten wordt regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt.

We streven ernaar dat alle leerlingen in de acht jaar dat ze bij ons op school zitten, zich maximaal ontwikkelen. Om dit waar te maken is het van belang de ontwikkeling van iedere leerling goed te volgen. Dit doen wij door in onze groepen kwalitatief hoogwaardige instructie op de basisvaardigheden aan te bieden, de vorderingen van onze leerlingen goed te observeren en de kwaliteit van ons onderwijs regelmatig te toetsen. Daar waar nodig worden handelingsplannen ingezet. Ouders worden goed op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van hun kind(eren) en worden uitgenodigd mee te denken.