Communicatie

Het is belangrijk dat wij u goed informeren over de school en over hoe het uw kind op school vergaat. Dat doen we door middel van:

 

Informatieavonden

In de eerste maand van het nieuwe schooljaar ontvangen de ouders een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst in de groep van hun kind. Op deze avond geven de leerkrachten informatie over de leerstof die de leerlingen het komende jaar krijgen, ze geven uitleg over de te volgen stappen op weg naar een grotere zelfstandigheid en over de dagelijkse gang van zaken in de groep. Het is voor (nieuwe) ouders een leuke manier om kennis te maken met de school, de leerkracht en de overige ouders. We raden u zeker aan hierbij aanwezig te zijn.

De Schoolapp

De SchoolApp is een veilig en besloten alternatief voor de grote sociale netwerken en voorziet in de wens van de ouders om op de hoogte te worden gehouden van wat er in de groep speelt.

Groepsoverstijgende gedeelte:
De groepsoverstijgende gedeelte is voor iedereen zichtbaar. Hier vindt je algemene informatie over de school, zoals de school bellen, de website bezoeken, een e-mail sturen, de nieuwsbrieven etc.

Groepsspecifieke gedeelte:
Het groepsspecifieke gedeelte is alleen zichtbaar voor de leerkrachten en ouders van de groep. Hierin zijn nieuwsitems, kalenderitems en foto’s van de betreffende groep te zien.

Huisbezoek

Al onze nieuwe leerlingen krijgen bezoek van de groepsleerkracht van groep 1/2. Wij vinden het belangrijk dat wij een indruk hebben van de thuissituatie. Dan weten we waar het kind over vertelt. Leerlingen vinden het vaak erg leuk, maar ook spannend als de juf of meester op bezoek komt.

 

(Omgekeerde) 10 minutengesprekken en rapporten

Aan het begin van het jaar, in september, krijgt uw kind een korte vragenlijst mee. De vragen op deze lijst vormen het gespreksonderwerp voor de eerste 10 minuten gesprekken. Tweemaal per schooljaar geven wij onze leerlingen een rapport mee: één in februari en één in juni. In het rapport geeft de groepsleerkracht een beoordeling van de ontwikkeling van uw kind. In het rapport van de leerlingen van de groepen 1 en 2 wordt beoordeeld hoe de ontwikkeling vordert op o.a. de onderdelen motoriek, concentratie, zelfstandigheid, werken, taal/ denkontwikkeling, gedrag en algemeen. Vanaf groep 3 worden de verschillende vakgebieden beoordeeld. Voor alle groepen geldt dat er o.a. aandacht wordt besteed aan de onderdelen concentratie, zelfstandigheid, werktempo, houding/gedrag t.o.v. de leerkracht en de medeleerlingen.

De rapporten (in februari en juni) worden met de ouders besproken in de rapportgesprekken. Hiervoor ontvangt u dan een uitnodiging. Naast deze geplande contacten kunt u zelf altijd initiatief nemen voor een extra gesprek met de leerkracht van uw kind. Een extra gesprek kan ook op verzoek van de leerkracht plaatsvinden. De rapportgesprekken in februari vinden in de middag/avond plaats. De andere gesprekken op inschrijving in de middag.

ParnaSsys

Het Ouderportaal is hét portaal waarmee we ouders betrekken bij de ontwikkeling van hun kind naast de al bestaande voortgangsgesprekken. Schoolbreed wordt er diverse informatie beschikbaar gesteld, die vervolgens realtime met ouders gedeeld wordt, denk aan absenties, groep, methodetoetsen, notities, plannen, rapporten en toetsten. Daarnaast wordt het portaal ook gebruikt om ouders zelf verantwoordelijk te maken voor het up-to-date houden van de NAW-gegevens van de leerling.