Spelend en ontdekkend leren

Op het Palet ontdekken onze leerlingen de wereld door onderzoekend, ontwerpend en ontdekkend te leren. Er wordt thematisch gewerkt en nieuwe kennis wordt in de context geplaatst. Een onderwerp wordt onderzocht door samen te werken en te leren van eigen en elkaars intelligenties. Leerlingen zijn zo actief bezig met hun leerproces.

De kleuters krijgen volop de tijd om zich te ontwikkelen tijdens het spel. Als de kinderen aan het spelen zijn, spelen de leerkrachten soms hun spel mee en bieden ze de kinderen op maat nieuwe lesstof aan. Want niet iedere kleuter is even ver in zijn of haar ontwikkeling. Een kind dat in de huishoek speelt en vraagt aan de juf of ze op de verjaardag wil komen. De leerkracht vraagt dan bijvoorbeeld om een uitnodiging te maken. Het ene kind zal wat krabbels opschrijven, het andere kind vraagt soms hulp van de leerkracht. Op deze manier ben je samen met een leerling bezig om de letterkennis te vergroten, en dan zien we een hoge betrokkenheid. Daarnaast bieden wij ook activiteiten aan in de kring. De reken- en taalactiviteiten worden vaak aangeboden in een kleine kring. Dat houdt in dat een aantal kinderen in de kring een les aangeboden krijgt passend bij hun niveau. De andere kinderen werken/spelen op dat moment zelfstandig. Zij leren op deze manier om te gaan met uitgestelde aandacht.

We werken bij de kleuters groepsdoorbrekend. Dit houdt in dat we verschillende gezamenlijke hoeken hebben zoals een huis-, bouw- en duplohoek. De kinderen van de kleutergroepen spelen dus veel samen en de leerkrachten hebben een gedeelde verantwoordelijkheid.