Home » Waar staat Palet voor
Goed en positief pedagogisch klimaat
Het Palet staat voor kennis en persoonlijke ontwikkeling. De vakken taal, lezen en rekenen staan dan ook centraal, maar ook zelfstandigheid en het leren van diverse vaardigheden als presenteren, samenwerken, etc. Omdat ieder kind anders is, zien wij het als onze taak om te zorgen dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen op het niveau dat van hen verwacht mag worden. Zo zorgen we ervoor dat ze een (top)prestatie leveren. Om dit alles te realiseren is een veilig gevoel, plezier in leren en een goed zelfbeeld van groot belang.
Een goed pedagogisch klimaat op onze school vinden wij belangrijk. Een goed, positief klimaat helpt de leerlingen zich optimaal te kunnen ontplooien en prettig te kunnen functioneren in de groep. Dit zijn basisvoorwaarden voor leerlingen. Op Het Palet streven we een klimaat na, dat geborgenheid en rust uitstraalt en daarnaast uitdaging biedt om goed te leren. We vinden het belangrijk dat de leerlingen zichzelf kunnen zijn en op een prettige manier in de groep kunnen functioneren.
Om een prettig klimaat te realiseren bieden we de leerlingen veiligheid en duidelijkheid. Dat doen we vanuit onze basisregels:
- Geef elkaar de ruimte
- Houd rekening met elkaar: niet iedereen is hetzelfde
- Samen zorgen we voor de school en het plein
Naast de basisregels geven we de leerlingen ook vertrouwen; ze mogen dingen uitproberen, ze mogen fouten maken en ze mogen een stuk verantwoording dragen voor hun eigen leerproces. Daarnaast stimuleren we ze vertrouwen te hebben in zichzelf en de ander o.a. door ze elkaar te laten helpen, te laten luisteren naar elkaar en samen te laten werken.
Goed onderwijskundig concept
Op Het Palet werken we in de basis volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat de leerlingen naar leeftijd in jaargroepen zitten en dat zij dezelfde leerstof aangeboden krijgen. Omdat ieder kind uniek is, houden wij tijdens het aanbieden en verwerken van lesstof rekening met (niveau)verschillen tussen leerlingen.
De ontwikkeling van zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel speelt een belangrijke rol in ons onderwijs. Daarom is er in onze organisatie dagelijks veel ruimte voor zelfstandig werken. Het kenmerkende hiervan is dat de leerlingen kunnen werken zonder voortdurende hulp van de leerkracht. Door gebruik te maken van een takenbord (onderbouw) en weektaken (midden- en bovenbouw) leren de leerlingen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen werk. Ze leren plannen en keuzes maken. Zo worden zij eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Bij het onderwijs op onze school is ook het samenwerken van de leerlingen belangrijk. Leren samenwerken is op onze school ook een heel belangrijke schakel in het leren. Binnen thema’s en projecten wordt regelmatig groepsdoorbrekend gewerkt.
We streven ernaar dat alle leerlingen in de acht jaar dat ze bij ons op school zitten, zich maximaal ontwikkelen. Om dit waar te maken is het van belang de ontwikkeling van iedere leerling goed te volgen. Dit doen wij door in onze groepen kwalitatief hoogwaardige instructie op de basisvaardigheden aan te bieden, de vorderingen van onze leerlingen goed te observeren en de kwaliteit van ons onderwijs regelmatig te toetsen. Daar waar nodig worden handelingsplannen ingezet. Ouders worden goed op de hoogte gehouden van de ontwikkeling van hun kind(eren) en worden uitgenodigd mee te denken.