Wat bieden wij?
Gedurende de schoolloopbaan van de kinderen op OBS Het Palet stellen wij ons zelf tot doel om ons onderwijs- en ondersteuningsaanbod zo optimaal mogelijk aan te bieden.
Expliciete Directe Instructie
Dit doen wij door te investeren in de kwaliteit van onze instructies. Onze instructies geven wij vanuit de EDI methodiek*. Om dit zo goed mogelijk te doen, volgt het team een continue scholing en leren zij met en van elkaar door collegiale consultaties.
Thematisch onderwijs
Door de implementatie van de methode Blink hebben we ons gerealiseerd, dat deze werkwijze de ontwikkeling en het ontdekkend leren van de kinderen stimuleert. We willen dit graag verder uitdiepen door met het team het thematisch werken een prominentere plaats te geven in het curriculum van Het Palet. In de middaguren bieden wij thematisch onderwijs. Het middagaanbod laat zich leiden door het thema. Wij zijn telkens op zoek naar rijke verbindingen, oftewel een koppeling tussen theorie en de wereld om ons heen.
Technisch- en begrijpend lezen
Wij vinden (voor)lezen ontzettend belangrijk. Op Het Palet wordt daarom ingezet op veel lezen in allerlei vormen. Binnen ons thema-onderwijs werken wij veel met “rijke teksten*”. Deze teksten vormen de basis voor het technisch- en begrijpend lezen.
Spelend, bewegend en ontdekkend leren
We vinden het belangrijk dat ook de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen wordt gestimuleerd. Spelend- en bewegend leren is één van onze speerpunten. In ons concrete onderwijsaanbod wordt rekening gehouden met verschillen tussen kinderen. Het kan dan gaan om verschillen in tempo, ontwikkelingsniveau, leerstijl of begaafdheid.
Zelfstandigheid, keuzevrijheid en executieve vaardigheden
Omdat ieder kind uniek is, houden wij tijdens het aanbieden en verwerken van lesstof rekening met (niveau)verschillen tussen leerlingen. De ontwikkeling van zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel speelt een belangrijke rol in ons onderwijs. Daarom is er in onze organisatie dagelijks veel ruimte voor zelfstandig werken. Het kenmerkende hiervan is dat de leerlingen kunnen werken zonder voortdurende hulp van de leerkracht. Door gebruik te maken van een takenbord (onderbouw), dag- en weektaak (midden- en bovenbouw) leren de leerlingen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen werk. Ze leren plannen en keuzes maken. Zo worden zij eigenaar van hun eigen ontwikkeling.
Differentiatie: ondersteuning en aanbod meer- en hoogbegaafdheid
Geen enkele leerling werkt en leert hetzelfde. Hieraan willen wij graag tegemoet komen door middel van het inzetten van weektaken en differentiatie tijdens de lessen. De methodiek EDI is hierbij ondersteunend. Elke leerling verdient de aandacht, tijd en mogelijkheden die hij/zij nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Voor leerlingen die meer aankunnen, hebben wij op school diverse mogelijkheden om hen de lesstof compacter aan te bieden, waardoor er meer ruimte is voor activiteiten, die meer uitdaging geven. Alle collega’s volgen momenteel scholing op het gebied van hoog- en meerbegaafdheid om hiermee verder tegemoet te komen aan de ontwikkelingsvraagstukken van onze hoog- en meerbegaafde leerlingen.